ODEC 9405 - Droit du contentieux international / International Adjudication
This bilingual course, taught in both French and English (one session in French, one session in English, etc.), is designed to provide students with a comprehensive understanding of the theory and practice of adjudication before international courts and tribunals. We will explore a variety of dispute settlement mechanisms including the International Court of Justice (ICJ), the World Trade Organization Dispute Settlement Body (WTO DSB), the International Centre for Settlement of Investment Disputes (ICSID), and other investment arbitration mechanisms, the International Tribunal for the Law of the Sea (ITLoS), the Permanent Court of Arbitration (PCA), the International Criminal Court (ICC), the European Court of Human Rights (ECtHR), and the Inter-American Court of Human Rights (IACtHR). These will be examined in a comparative perspective, focusing on institutional or procedural issues to identify similarities and differences across various aspects such as the composition of judicial bodies, challenges of judges and arbitrators, jurisdiction, admissibility of claims, applicable law, provisional measures, amicus curiae, transparency of proceedings, review mechanisms, and the implementation of decisions. The bilingual nature of the course provides an opportunity to delve into language and translation issues in international adjudication and more broadly in international law. Additionally, this course offers insights into the fundamental aspects of the international legal order and of international dispute settlement, and the political underpinnings of the judicialization of international relations. We will also discuss the backlash targeting international courts and tribunals.
Ce cours bilingue, enseigné en français et en anglais (une séance en français, une séance en anglais, etc.), est conçu pour offrir aux étudiantes et étudiants une vue et une compréhension transversales de la théorie et de la pratique du contentieux devant les juridictions internationales. Divers mécanismes de règlement des différends seront étudiés dans le cadre de ce cours et, plus particulièrement la Cour internationale de Justice (CIJ), l'Organe de règlement des différends de l'Organisation mondiale du commerce (ORD OMC), le Centre international pour le règlement des différends relatifs aux investissements (CIRDI) et d'autres mécanismes d'arbitrage d'investissement, le Tribunal international du droit de la mer (TIDM), la Cour permanente d'arbitrage (CPA), la Cour pénale internationale (CPI), la Cour européenne des droits de l'homme (CEDH), et la Cour interaméricaine des droits de l'homme (CIDH). Ces différents mécanismes seront étudiés dans une perspective comparative, en se concentrant sur certaines questions institutionnelles ou procédurales afin de dégager leurs similitudes et différences à travers divers aspects tels que la composition des organes judiciaires/arbitraux, récusation des juges et arbitres, la compétence, la recevabilité, le droit applicable, les mesures provisoires, l'amicus curiae, la transparence des procédures, les voies de recours et la mise en œuvre des décisions. La nature bilingue du cours permettra d'aborder des problèmes de langue et de traduction dans le contentieux international et plus largement dans le droit international public. Par ailleurs, ce cours donnera l'occasion de discuter de perspectives plus larges sur certains aspects de l'ordre juridique international et du règlement des différends internationaux, les aspects politiques qui sous-tendent la judiciarisation des relations internationales, ainsi que les discours de contestation des cours et tribunaux internationaux.
Régis BISMUTH
Séminaire
français, anglais
About 3 hours of preparation each week
Students should have prior knowledge of public international law and a good command of both English and French. While the course is bilingual, students will have the option to choose one of the two languages for their written assignments.
Printemps 2024-2025
Student assessment will be based on the following elements: engagement with the content of class materials, one or two group assignments (depending on the number of students), and a short paper.
The class incorporates a mix of lectures, class discussions, and group work.
C. Brown, A Common Law of International Adjudication (Oxford University Press, 2007)